اشعار امام زمان(عج)

گفتم كه: روى خوبت از من چرا نهانست؟
گفتا: تو خود حجابى ورنه رخم عيانست
گفتم: مرا غم تو، خوشتر ز شادمانى
گفتا كه: در ره ما، غم نيز شادمانست!
گفتم: فراق تا كى؟ گفتا كه: تا توهستى
گفتم: نفس همين ست، گفتا: سخن همانست
گفتم كه: حاجتى هست، گفتا: بخواه از ما!
گفتم: غمم بيفزا، گفتا كه: رايگانست!
گفتم: ز )فيض( بپذير اين نيم جان كه دارد
گفتا: نگاه دارش، غمخانه‏ى تو، جانست

ادامه نوشته

اشعار میلاد حضرت علی اکبر و روز جوان

چهارچیز را پیش از چهار چیز غنیمت شمار:
جوانی پیش از پیری

صحت پیش ازبیماری
توانگری پیش از فقر
و زندگی پیش ازمرگ (حضرت رسول-ص)

*روز جوان مبارک*

آن گل که از او جهان معطر باشد                  سر تا به قدم شبه پيمبر باشد
خواهي که گل محمدي را بويي                     فرزند حسين ، عليِ اکبر باشد


دوباره مست و بی دل و خرابم/ ز شوق/ چشمای محشرت
دوباره بین سینه ام به پاشد/ طنین/ الله اکبرت
آقای عالمین   ضربان دل حسین    ضلع سوم عاشقی بین الحرمین
کی ای امیر دل به حرم می کشانیم   پیر توأم اگرچه به سن جوانیم
علی اکبر 4

خاطره های اولین زیارت/ نظرهات/ یادم نمی رود
رایحه ای که بر مشام من خورد/ پایین پات/ یادم نمی رود
آقا تو بانی حرم کربلا شدی          شور و حماسه ی همه ی جبهه ها شدی
با نام تو همه شهدا حیدری شدند           با پرچم خمینی علی اکبری شدند
یاد تو می کنم تو حریم امام رضا       وقتی که می رم از در باب الجواد آقا
علی اکبر 4

دوباره آمدی به سوی میدان/ علی جان/ این وعده ی حق است
علی اکبری و یا که حیدر/ میان/ پیکار خندق است
تیغی کشیده ای  دل لشگر دریده ای         به به چه شور و معجزه ای آفریده ای
بستی نقاب و این  اثر «کوّرَت» شده             قدری امان بده «و أذا زُلزلت» شده
بس کن که نعره ات صف دشمن به هم زده   دشمن برای عرض غلط کردن آمده
علی اکبر 4

رضا تاجیک

دریافت فایل

بقیه اشعار و سرود ها در ادامه مطلب
ادامه نوشته

عدالت واهداف حکومت علوی از منظر امیرالمومنین (علیه السلام)

 



امیرالمومنین (علیه السلام) به حق، معتقد است كه عدل و داد، اهم ضروريات، بلكه نظام‌بخش زندگاني افراد و جامعه‌هاست و اگر خلافت را پذيرفت، جز احياي عدالت، دادگري و بسط قسط و عدل و احقاق حقوق و اقامه حدود و حمايت از مظلومان و مستضعفان و مقابله با طغيان‌گران و زورگويان، هدف و مقصدي نداشت.

 به روشني مي‌توان دريافت كه تمامي مقامات و همگي مراتب و مراحل و كليه ابعاد و جوانب مورد توجه امیرالمومنین (علیه السلام) و مورد بحث در حيات پرافتخار او، به يك حقيقت برمي‌گردد و آن، عدل و عدالت است، حتي مسايلي از قبيل سياست و اقتصاد و حكومت و امارت و بلكه مسايل مربوط به ماوراي طبيعت، همانند تقوا و اخلاق و عبادات، همه و همه، به ضرورت احقاق حق و احياي عدالت و اقامه قسط و عدل درجامعه برمي‌گردد.

 دليل صدق اين مدعا، مراجعه عميق و همه جانبه و مرتبط و فراگير به دويست و سي و نه خطبه و هفتاد و هشت نامه و چهارصد و هفتاد و دو كلمه قصار موجود در نهج البلاغه و شانزده هزار كلمه حكمت در غررالحكم آمدي و صد و پنجاه و يك مناجات و دعاي موجود در صحيفه علويه و ديگر كلمات و افاضات صادره ازآن امام عظيم الشأن است.


ادامه نوشته

سيل عظيمی مكه و مسجدالحرام را فراگرفت

 
امروز برابر با نهم شعبان المعظم مصادف با واقعه سيل هولناك مكه در سال ۱۰۳۹ هجري است.

به گزارش «شیعه نیوز» ، سيلى عظيم در مكه و داخل مسجدالحرام روانه شد كه در آن واقعه چهار هزار و دو نفر غرق شدند، روز بعد تمام عرض خانه خدا و نصفى هم از طرف طول منهدم شد.در روز سه شنبه سوم جمادى الثانى سال ۱۰۴۰، مابقى خانه خدا را به جز حجر الاسود منهدم كردند و دوباره محكم ساختند. كسى كه اساس آن را ساخت سيد زين العابدين كاشى، شاگرد ملا محمد امين استر آبادى بود. ايشان در اين باب كتابى نوشته موسوم به «مفرحة الانام فى تأسيس بيت اللّه الحرام». ايشان آخر الامر به دست اهل سنت شهيد شد.

او در آغاز رساله خود چنين نوشته است:

روز چهارشنبه، نوزدهم شعبان ۱۰۳۹، سيل عظيمي داخل مسجد الحرام شد و آب به درون كعبه شريفه درآمد، به قدر قامت فقير و يك شبر و دو انگشت… و خرابي بسيار درمكه معظمه واقع شد وچهار صد وچهل و دو نفر در سيل هلاك شدند؛ از آن جمله معلمي با سي طفل در مسجدالحرام بوده وسيل ازابواب مسجد داخل مي‌شده، نتوانستند كه بيرون آيند و كسي نيز نتوانست به ايشان رسيد و آب از سر ايشان گذشت…وي سپس شرحي مبسوط از چگونگي مسجد الحرام و تجديد بناي ديوار كعبه و نقش خود و شخصي به نام حسين ابرقوهي در آن بيان كرده است.

درواقع، قرار گرفتن كعبه در امتداد وادي ابراهيم، سبب مي‌شد تا سيل به آن آسيب رساند. در اصل، مسير سيل يا به عبارتي مسيل همان طريق (راه) مسجد الحرام است كه آب را به سمت حرم سوق مي‌دهد. پيش از اين، از زمان صدر اسلام، در محل مسجد الرايه كه آن را مسجد الردم الأعلي مي‌ناميده اند، سيل بند ساخته مي‌شد. با اين حال، بيشتراوقات سيل به سوي مسجدالحرام سرازير مي‌گشت وآن رامملو از آب مي‌كرد.گفتني است، كعبه پس از بناي آن در سال ۱۰۴۰ تاكنون، تنها اصلاحات جزئي، بر روي آن انجام گرفته و تعمير شده است.




علمدار کربلا، یکی از رجعت کنندگان

قمر بنی هاشم

اگر زیارتنامه‌های معتبر را با دقت بیشتری بخوانیم، متوجه می‌شویم که حاوی معارف فراوانی هستند. در اینجا می‌خواهیم درباره یکی از جملاتی که در زیارت حضرت عباس علیه السلام آمده است دقت بیشتری به خرج دهیم تا ارتباط آن را با رجعت ایشان دریابیم
.

 

درسی از یک زیارتنامه

در کتاب های دعا زیارتنامه‌های فراوانی وجود دارد که در حقیقت به ما درس چگونه صحبت کردن با اولیاء الهی را می‌آموزد. بسیاری از این زیارتنامه‌ها از زبان خود حضرات معصومین علیهم السلام صادر شده است. مثلا زیارت «امین‌ الله» را امام سجاد علیه السلام به ما آموخته‌اند که حاوی جملات زیبا و پرمعنایی درباره امیرالمومنین علیه السلام و سپس سخن با خداست. زیارت عاشورا از امام صادق علیه السلام و زیارت جامعه از امام هادی علیه السلام به ما رسیده است. بجز زیارتنامه‌های مربوط به چهارده معصوم علیهم السلام که عمده زیارتنامه‌های معتبر را تشکیل می‌دهند، برای افرادی دیگر مانند برخی امامزادگان نیز زیارتنامه‌هایی صادر شده است. حضرت عباس علیه السلام یکی از این امامزادگان است که از طرف معصومین علیه السلام برای ایشان زیارتنامه‌ای گفته شده است. در کتاب مفاتیح الجنان می‌خوانیم:

شیخ اجّل،جعفر بن قولویه قمى به سند معتبر از ابو حمزه ثمالى روایت كرده: امام صادق علیه السّلام فرمود: هرگاه قصد كردى كه قبر عبّاس بن على علیهماالسّلام را زیارت كنى كه در كنار فرات برابر حائر است، بر در روضه مى‏ایستى و مى‏گویى:

سَلامُ اللَّهِ وَ سَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِینَ وَ أَنْبِیَائِهِ الْمُرْسَلِینَ وَ عِبَادِهِ الصَّالِحِینَ وَ جَمِیعِ الشُّهَدَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ و الزَّاكِیَاتُ الطَّیِّبَاتُ فِیمَا تَغْتَدِی وَ تَرُوحُ عَلَیْكَ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُۆْمِنِینَ ....

از اینجا معلوم می‌شود که این زیارتنامه را امام صادق علیه السلام به ما آموخته‌اند و در زمان آن حضرت هم قبر حضرت عباس علیه السلام داری بارگاه بوده است.

نکته پراهیمت در اینجاست که نباید از زیارتنامه‌ها به سرعت عبور کنیم بلکه باید در خاطر نگه داریم که اهل بیت علیهم السلام بسیاری از درس ها را در قالب همین زیارتنامه‌ها به ما آموخته اند. زیارت حضرت عباس علیه السلام نیز پر از این درس هاست.

قرار داشتن آن جناب در میان رجعت کنندگان امر عجیبی نیست چراکه ایشان بر اثر ایمان و پیروی مخلصانه از امام خود به چنان منزلتی نزد خدا رسیده‌اند که همه شهدا را در قیامت به حال غبطه می‌اندازد

قسمتی از این زیارتنامه به ما یادآوری می‌کند که نبرد حق و باطل در کربلا را همیشگی بدانیم و خود را همواره برای حوادثی از این سنخ که در زندگی خودمان پیش می‌آید آماده نگه داریم و همیشه در جبهه امام حسین و عباس علیهماالسلام باقی باشیم:

جِئْتُكَ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُۆْمِنِینَ وَافِدا إِلَیْكُمْ وَ قَلْبِی مُسَلِّمٌ لَكُمْ وَ تَابِعٌ وَ أَنَا لَكُمْ تَابِعٌ وَ نُصْرَتِی لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یَحْكُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَیْرُ الْحَاكِمِینَ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لا مَعَ عَدُوِّكُمْ إِنِّی بِكُمْ وَ بِإِیَابِكُمْ مِنَ الْمُۆْمِنِینَ

به سوى تو آمدم اى فرزند امیر مۆمنان علیه السلام، به محضر شمایم،‏ دلم تسلیم و پیرو شماست و خود نیز پیرو شمایم، یارى‏ام براى شما مهیّاست تا خدا حكم كند و او بهترین‏ حكم‏كنندگان است پس با شمایم تنها با شما نه با دشمن شما من به شما و بازگشتتان مۆمن هستم.

نباید از زیارتنامه‌ها به سرعت عبور کنیم بلکه باید در خاطر نگه داریم که اهل بیت علیهم السلام بسیاری از درسها را در قالب همین زیارتنامه‌ها به ما آموخته اند. زیارت حضرت عباس علیه السلام نیز پر از این درسهاست

بازگشتی مقدس

اما نکته‌ای که می‌خواهیم به اهمیت آن اشاره کنیم،‌ مساله رجعت است که از باورهای ما شیعیان است که در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) عده‌ای از مومنان خالص و نیز عده‌ای از کافران و منافقان به دنیا باز خواهند گشت که در این باره می‌توانید از اینجا بیشتر مطالعه کنید. در برخی از روایات از حضرت سلمان به عنوان یکی از کسانی که رجعت خواهد کرد یاد شده است. تعدادی از کسانی که مطابق روایات رجعت خواهند کرد در اینجا آمده است. بجز روایاتی که به روشنی درباره رجعت توضیح داده است، برخی از آیات قرآن نیز درباره رجعت است که علاقمندان را به منابع ارجاع می‌دهیم.

آنچه از زیارتنامه حضرت عباس علیه السلام می‌فهمیم آن است که ایشان نیز یکی از رجعت کنندگان می‌باشد زیرا امام صادق علیه السلام به ما آموخته‌اند که در زیارت ایشان بگوییم که من به حقانیت شما و حقانیت بازآمدن شما ایمان دارم:

إِنِّی بِكُمْ وَ بِإِیَابِكُمْ مِنَ الْمُۆْمِنِینَ

قرار داشتن آن جناب در میان رجعت کنندگان امر عجیبی نیست چراکه ایشان بر اثر ایمان و پیروی مخلصانه از امام خود به چنان منزلتی نزد خدا رسیده‌اند که همه شهدا را در قیامت به حال غبطه می‌اندازد.(خصال شیخ صدوق، ج1، ص 68)

منبع تبیان

تقویم شیعه



1- خروج امام حسین (علیه السلام) از مدینه به سوی مکه

دراین شب درسال 60 هجری امام حسین (علیه السلام) از مدینه منوره متوجه مکه شدند.(1) دراین سفر همراه ایشان عقیله بنی هاشم زینب کبری(سلام الله علیها) برادرشان حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) ام کلثوم علی اکبر و دیگر اهل بیت بودند. خواهران حضرت سید الشهدا(علیه السلام) با عقیله بنی هاشم و ام کلثوم 13 نفر بودند.

2- اولین اقامه نماز در اسلام

دراین روز اولین کسی که بعد از بعثت با پیامبر(صلی الله علیه وآله) نماز خواند حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) بود. روز دوشنبه 27 رجب پیامبر(صلی الله علیه وآله) مبعوث شدند و در 28 رجب حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) با آن حضرت نماز اقامه فرمودند.(2)


منابع:
1- ارشاد: ج 2 ص 34. بحارالانوار: ج 44 ص 356.
2- بحارالانوار: ج 38 ص 288. مناقب امیرالمومنین (علیه السلام): ج 1 ص 259.

اشعار مبعث حضرت رسول اکرم(ص)3

دُردی کِش بلای توام یا محمدا

دیوانه ولای توام یا محمدا

گویند هر که را تو بخواهی بلا دهی

مستانه بلای توام یا محمدا

بیمارم و نگاه تو اعجاز می کند

مبهوت چشمهای توام یا محمدا

ادامه نوشته

اشعار و سرود مبعث رسول الله 2

به آن خداي كه بخشد به انس و جان، جان را
به آن نبي كه فروغش گرفت امكان را
اگر سعادت دنيا و آخرت خواهيد
ز اهل بيت بگيريد حكم قرآن را
كه اهلبيت، خدا را مظاهر حلمند
كه اهلبيت همان راسخون في العلمند
قسم به جان محمد كه سيّد دو سراست
قسم به سوره كوثر كه سوره زهراست
كه شيعه راست دو ميلاد از كرامت حق
يكي به قلب غدير و يكي به غار حراست


ادامه نوشته

اشعار و سرود مبعث رسول الله 1

ای آفتـاب دو سـرا یا رسول‌الله
بیرون شو از غار حرا یا رسول‌‌الله
از ابر تیـرگی در آ یـا رسول‌الله
تنهـای تنهایی چرا یا رسول‌الله

اقرأ یا رسول‌الله اقرأ یا رسول‌الله

ادامه نوشته

روضه و گریز شهادت امام موسی کاظم(ع)

http://www.ahadith.ir/fa/images/phocagallery/olama/sh-kafi/thumbs/phoca_thumb_l_5.jpg


 

امروز می خواهم همه شما را به کاظمین، حرم موسی بن جعفر(ع) ببرم. میل دارید برویم؟ « السلام علی المُعَذَّبِ فی قَعرِ السُّجونِ. »

امروز چراغهایتان را خاموش کنید. چرا؟ برای اینکه در سلامی که به موسی بن جعفر(ع) می کنید، می گویید: سلام ما برآقایی که در آن تاریکیهای زندان، درآن سیاه چالها جایش دادند. « السلام علی المعذب فی قعر السجون و ظلم الوطامیر ذی الساق المرضوض بحلق القیود و الجنازة المنادی علیها بذل الأستخفاف.»

بی تو گلزار جنان ای دوست زندان من است

چون تو باشی در برم زندان گلستان من است

مونسم در کنج زندان چون کسی جز دوست نیست

محبس تاریک هارون باغ رضوان من است

چهار ده سال، او را از این زندان به آن زندان می بردن. می دانم هیچ موقع زندان کشیده اید یا نه؟ زندانیها صبح تا بعد از ظهر دور هم برای همدیگر صحبت می کنند، حرف می زنند. اما همین که نزدیک غروب آفتاب می شود تمام غمهای عالم می آید روی دل این زندانی را می گیرد. یک دفعه به فکر می فتد: ای خدا! الان بچه هایم چه می کنند؟ یک دفعه فکر می کند، آیا امشب زن و بچه ام چیزی دارند یا نه؟

ادامه نوشته

اشعار شهادت  امام موسی کاظم(ع)2

زندان صبر بود و هوای رضای او

شوقش کشیده بود به خلوت سرای او

زندان نبود،چاه پر ازکینه بود و بس

زنده به گور کردن آیئنه بود و بس

زندان نبود یک قفس زیر خاک بود

هر کس نفس نداشت در آنجا هلاک بود

زندان نبود ، کرب و بلای دوباره بود

یک قتلگاه مخفی پر استعاره بود

ادامه نوشته

اشعار شهادت امام موسی کاظم(ع)


دل سنگ صیاد

در دل حبسم و حبس است به دل فریادم
فرصتی نیست که از سینه برآید دادم
سال‌هـا می‌گذرد رفتـه‌ام از یـاد همه
کاش می‌کرد اجـل گوشۀ زندان، یادم
طایر عرش کجـا، قعـر سیـه‌چال کجا؟
من کجا بودم و یـا رب به کجا افتادم
همه شب خُرم از آنم که در این گوشۀ حبس
«هر دم آید غمی از نو به مبارک بادم»

 

ادامه نوشته

اشعار مراثی شهادت امام موسی کاظم(ع)


در دلم خاکم و امید نجاتی دارم

در دل امید و به لبها صلواتی دارم

مرگ همسایه دیوار به دیوار من است

منم آن زنده که هر شب سکراتی دارم

هشت معصوم عیان شد ز مصیبات تنم

از شهیدان خداوند صفاتی دارم

منم آن نخله در خاک که بر خوردن آب

جاری از دیده خود نهر فراتی دارم

ساقم از کوتهی تخته به رسوایی رفت

ورنه بشکسته ستون فقراتی دارم

کفن آوردن این قوم عذابی دگر است

اندر این هفت کفن تازه نکاتی دارم

ادامه نوشته

نوحه های سینه زنی موسی ابن جعفر(ع)


نوحه های سینه زنی

شهادت حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام

زهرا بیا به بغداد زندانیت شد آزاد
زندانی غریبت زیر شکنجه جان داد
ای مادر امامت زهرا سلامت
*****
آخر کنار زندان حق نبی ادا شد
در زیر تازیانه فرزند او فدا شد
ای مادر امامت زهرا سلامت *****
با اشک مخفیانه با چشم پر ستاره
از زهر کین دلش شد قرآن پاره پاره

ای مادر امامت زهرا سلامت *****
مرغی که از برایش زندان شد آشیانه
بر پیکرش عیان بود آثار تازیانه
ای مادر امامت زهرا سلامت

 

ادامه نوشته

چرایی خواندن قرآن به زبان عربی

من اصلا نمی فهمم كه چرا باید قرآن به عربی خوانده شود؟ بله خداوند متعال  فرموده است كه قرآن را به عربی فرستادیم تا در آن بیاندیشید اما آیا اگر قرآن را فارسی بخوانیم نمی توانیم در آن بیاندیشیم؟

قرآن

خواندن قرآن به زبان فارسی هم به این معنا كه انسان ترجمه آن را بخواند نه تنها اشكال ندارد بلكه چه بسا در مواردی نیز ترجیح دارد. اینكه انسان معنای آیات قرآن را بخوبی درک كند تا بتواند هر چه بهتر و بیشتر از آن برای بهتر زیستن بهره گیرد بسیار شایسته و ارزشمند است.

اصولا هدف اساسی نزول آیات برای همین است و اگر به قرائت قرآن نیز تاكید شده برای رسیدن به فهم آیات قرآن و به كار گیری آن در زندگی است. قرآن برای آن نازل نشده كه در كنج خانه ها گذاشته شده یا صرفا از رو خوانده شود. بلكه قرآن كتاب هدایت و برنامه زندگی سالم و خوشبخت است و این هدف زمانی محقق می شود كه انسان معنا و حتی تفسیر آیات را درك نماید.

بنابر این خواندن آن به همان لفظ عربی كه نازل شده مانع از خواندن ترجمه آن و فهم و تدبر در آیات آن نیست.

حتی برخی گفته اند كه برای فهم بهتر آیات بهتر است كه انسان زبان عربی و یا قواعد آن را یاد گیرد. در هر حال این آیات به زبان عربی نازل شده و خداوند فرموده است برای تدبر در آیات آن را به زبان عربی نازل كردیم.(یوسف /آیه2)

اینكه توصیه به قرائت الفاظ قرآن به صورتی عربی شده می تواند دلائل مختلفی داشته باشد.

 

دلایل و امتیاز تلاوت قرآن به زبان عربی

اصرار بر تلاوت قرآن به زبان عربى، دلایل و حكمت‏هاى گوناگونى دارد؛ از جمله:

 

ادامه نوشته

مراسمات سید

۱۴خرداد شهادت آقا موسی ابن جعفر(ع) "            "     "

پنجشنبه:۱۶خرداد   ساعت ۱۶ جاده آمل -محمود آباد روستای کلوده

ساعت ۱۸ فریدونکنار-منزل جناب آقای حکمت نیا

۱۶ خرداد عید مبعث بعد از نماز مغرب و عشا  فریدونکنار  بهشت بهشتی

۱۷خرداد روز عید  همایش بزرگ در شهرستان جویبار-ساعت ۱۸ (سخنران دکتر حلیمی)

ساعت ۲۱ فریدونکنار - شهرک ایثارگران

شنبه ۱۸ خرداد شیرمحله -مسجد

۲۳ خردادجشن بزرگ میلاد امام حسین (ع) هیئت اباعبدالله(ع) 

۲۴خرداد سفر عتبات عالیات  به امید خدا و دعای دوستان

۳تیرماه  جشن میلاد امام زمان(عج)   بنه کنار -هیئت علی اکبر -بعد از نماز

هیئت عاشقان بقیع کوچک بیشه محله ساعت ۲۱:۳۰

سه شنبه ۴تیر  ساعت ۱۰ صبح روستای فرم

ساعت ۱۸ نوایی محله

ساعت ۲۱:۱۵ بابلسر -پارکینگ ۵- منزل رحیمیان

ساعت ۲۲:۳۰ بابلسر - رستوران مهتاب

۱۷آذر  شهادت حضرت رقیه(س)   "        "         "

۲۸دیماه  میلاد حضرت رسول اکرم(ص)  هیئت رزمندگان محمود آباد

نام سوره های قرآن را خدا انتخاب کرده یا پیامبر(ص)؟

 
 
-->

نام سوره های قرآن را خدا انتخاب کرده یا پیامبر(ص)؟

 

با در نظر گرفتن احادیث عنوان شده از رسول خدا صل الله علیه و اله که در آن ثواب هایی برای قرائت بسیاری از سوره ها (به نام آن سوره ها) نقل شده، روشن می شود که اسامی بسیاری از سوره ها در زمان شخص پیامبر و توسط آن حضرت انتخاب شده است.

بر اساس آموزه های اسلامی اعم از قرآن و روایات به طور قطع می توان گفت که تقسیم بندی قرآن به سوره های مختلف در زمان پیامبر اسلام(ص) انجام شده است و ادلۀ فراوانی می توان بر این مسئله اقامه کرد.
با توجه به آموزه های اسلامی اعم از قرآن و روایات به طور قطع می توان گفت که تقسیم بندی قرآن به سوره ها در زمان پیامبر اسلام(ص) انجام شده که می توان ادلۀ فراوانی بر این مسئله اقامه کرد؛ به عنوان نمونه خداوند پیرامون تحدّی با مشرکان می فرماید: آنها مى‏گویند: «او به دروغ این (قرآن) را (به خدا) نسبت داده (و ساختگى است)!» بگو: «اگر راست مى‏گویید، شما هم ده سوره ساختگى همانند این قرآن بیاورید و تمام کسانى را که مى‏توانید غیر از خدا (براى این کار) دعوت کنید!.(۱)

روشن است این که خداوند از آنان می خواهد ده سوره مثل قرآن بیاورند به طور طبیعی نخست قرآن باید به سوره هایی تقسیم شده و سوره هایی داشته باشد تا این گونه تحدّی نماید؛ زیرا در صورتی که به سوره ها تقسیم نشده بود چنین درخواستی بی معنا تلّقی می شد و از سوی مشرکان نیز مورد اعتراض قرار می گرفت.

نام گذاری سوره ها توسط چه کسی انجام شد؟


با در نظر گرفتن احادیث عنوان شده از رسول خدا(ص) که در آن ثواب هایی برای قرائت بسیاری از سوره ها (به نام آن سوره ها) نقل شده، روشن می شود که اسامی بسیاری از سوره ها در زمان شخص پیامبر و توسط آن حضرت انتخاب شده است.

به عنوان نمونه به چند روایت اشاره می کنیم.

الف) ابى بن کعب از پیامبر صل الله علیه و آله نقل کرده که آن حضرت فرمود: هر کس سورۀ آل عمران را بخواند در مقابل هر آیه آن، امانى بر روی پل جهنم به او داده مى‏شود.

ب) بریده نقل مى‏کند که پیامبر خدا فرمود: سوره بقره و سوره آل عمران را یاد بگیرید که این دو سوره همچون دو غنچه هستند و آنها در روز قیامت بر سر خواننده خود سایه مى‏اندازند.(۲)

ج) عقبة بن عامر از رسول خدا صل الله علیه وآله روایت کرده که حضرت فرمود: بر من آیاتى نازل شده که نظیر آنها نازل نشده است و آن معوّذتین است.(۳)

از آن جاکه پیامبر اسلام هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏گوید و آنچه مى‏گوید چیزى جز وحى که بر او نازل شده نیست!(۴) بنابر این اسناد نام گذاری این سوره ها به خداوند نیز نسبت صحیحی است.

از سوی دیگر با توجه به این که برخی از سوره ها اسامی متعدّدی دارند این احتمال نیز وجود دارد که برخی از این اسم ها توسط برخی از راویان و یا مفسران و ... انتخاب شده باشند.

پی نوشت ها؛
۱_( هود، ۱۳.)
۲_(جعفرى، یعقوب‏، کوثر، ج ‏۲، ص ۵۷، بی جا، بی تا.)
۳_(طبرسى، فضل بن حسن‏، تفسیر جوامع الجامع، ج ‏۴، ص ۵۶۳، انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم‏، چاپ اول، تهران، ۱۳۷۷ ش‏.)
۴_(نجم، ۳ و ۴.)
منبع: شفقنا

چرا امام علي(ع) از قبول خلافت پس از عثمان امتناع كرد؟

 
-->

چرا امام علي(ع) از قبول خلافت پس از عثمان امتناع كرد؟

 

عثمان در ذيحجه سال ۳۵هجرى كشته شد، در عين حال اين نكته مسلم است كه بين قتل او و بيعت مردم با على ع دست كم چهار پنج روز فاصله بوده است. در اين چند روز مردم در تحير و بلاتكليفى به سر مى بردند.

'گاهي پرسش مي‌شود كه در منابع تاريخي آمده است؛ اميرالمومنين (ع) از قبول خلافت پس از عثمان امتناع مي‌فرموده است؛ علت اين امر چيست؟

ادامه نوشته

قدیمی‎ترین عکس از حرم امام رضا(ع)

 

قدیمی‎ترین عکس از حرم امام رضا(ع)

 منبع روزنامه خراسان

تصاویر/ غبار روبی حرم مطهر حضرت زینب کبری(س)

به گزارش خبرگزاري اهل‎بيت(ع) ـ ابنا ـ مراسم معنوی آيين غبارروبي حرم مطهر حضرت زینب کبری(س) همزمان با سالروز وفات عقیله بنی هاشم زینب کبری(س) در اين حرم مطهر برگزار شد. 
.img1 { max-width:400px; width: expression(this.width > 400 ? 400: true); background:#f0f0f3; border:solid 1px #000000; } .img2 { max-width:600px; width: expression(this.width > 590 ? 590: true); background:#f0f0f3; border:solid 1px #000000; }
  .f5cls{text-align:justify;} .f5cls a{color:blue;text-decoration:underline;} .f5cls a:hover{color:red;text-decoration:none;} .f5cls a:visited{color:#a44;}

مسأله‌آموزِ صد مدّرس

 

حضرت زینب

همه می دانیم كه امام سجاد علیه السلام راجع به زینب كبری سلام الله علیها كه به گفته ابن عباس عقیله بنی هاشم بود.(1) فرموده‌اند:

« أنت بحمد الله عالمة غیر معلمة و فهمة غیر مفهمة.» (2)

این كه حضرت زینب سلام الله علیها بانویی باشند كه بدون تعلیم، عالم باشند یعنی چه ؟! این مسأله ای نیست كه به سادگی بتوان از كنار آن عبور كرد این یعنی كه علوم و دانش های وی از سنخ دانشها و دانسته های بشری نیست، از نوع تعلیم و حفظ و یادگیری نیست تا دچار خطا و یا فراموشی بشود بلكه از نوع الهام و سخن گفتن ملائكه است كه فقط برای قدیسین و صدیقین رخ می‌داده. از قبیل آنچه كه برای جناب مریم علیهاالسلام رخ داده(3) و بالاتر از آن مثل آن چه كه برای فاطمه زهرا علیهاالسلام رخ می‌داده است!(4)

 نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت                  به غمزه مسأله آموز صد مدرس شد

 

آری زینب سلام الله علیها، دخترِ آن مادری است كه در طی هفتاد و پنج روز فرشته امین وحی، جناب جبرئیل به محضر او شرفیاب می شود و علوم الهی و باطنی  را بر او القاء و الهام می كند. آیا نباید از آن مادر به این دختر ارثی رسیده باشد و حال آن كه مهمترین ارث اولیاء خدا علوم و فضائل آنان می باشد ؟!

بر

ادامه نوشته

بازخوانی شخصیت یک اسطوره

 

حضرت زینب

در حال حاضر از شخصیت های بسیاری که در عرصه عای مختلف حضور داشتند تکریم می شود. مانند شاعران بنام یا هنرمندان و یا اندیشمندان بزرگ که تأثیری ماندگار در تاریخ داشته اند. و این بزرگداشت از شخصیت ها، مقبول همه انسانهای پاکسرشت است. و این فراتر از یک فرهنگ یا آیین و دین خاص است
.

یکی از شخصیتهای تاریخی حضرت زینب علیهاالسلام است که قرنها از حیات ایشان می گذرد. چرا باید از مقام ایشان تکریم کرد؟ در شخصیت این بانو چه هست که انسانها را به تعظیم و بزرگداشت وادار می کند؟

برای اینکه از شخصیت  های گذشته تکریم شود دلیلی نیاز است؛ گاهی مقام علمی باعث تکریم است و گاهی مقام معنوی و گاهی ایثار و فداکاری و گذشت و خدمت به مکتب یا ملتی. و همه این علل در زندگی پر از فراز و نشیب حضرت زینب وجود دارد. در دین اسلام بویژه مذهب تشییع به بزرگان دین کسانی که برای پیشبرد اهداف اسلام و ابقا و احیاء تعالیم الهی و نبوی تلاش چشمگیری داشته اند و برای آن از همه هستی خود مایه گذاشته اند و عمر خود را فدای اسلام عزیز نموده اند، برای ارج نهادن به خدمات بی نظیر ایشان و از باب شکرگذاری از خادمان حقیقی دین از ایشان به نیکی یاد می نمایند. آنچه در این برهه از زمان لازم بنظر می رسد بازخوانی شخصیت و یادآوری خدمات و فداکاریهای زینب کبری، دختر فاطمه زهرا سلام الله علیهما است.

 

 

ادامه نوشته

اللهم اشف کل مریض

با خبر شدیم ذاکر و پیرغلام  آستان اباعبدالله

 جناب حاج اکبر پورعلی اکبر پس از تحمل چند روز بیماری چهارشنبه گذشته به کما رفته اند که بدینوسیله از همه دوستان صمیمانه  خواهش می کنیم برای سلامتی و بهبودی ایشان دعا کنید

خدایش شفای عاجل عنایت فرماید

لطفا  برای سلامتی ایشان ۵ صلوات هدیه بفرمایید

اشعار میلاد حضرت علی(ع) بهمراه سبک

قد أفلح المؤمنون ، زمین و آسمون

غرق شادی و شور و شعف شده باز

قد أفلح المؤمنون ، دل پیر و جوون

از مـكه هـوایی نجـف شـده باز

میلاد شیر دلیر خداس ، آقایی كه دستش خیبر گشاس

خورشیدِ نجـابت و ادبه ، مولایـی كه فـارسُ العَـربه

پرچم حق سرفرازه ، تا اسداللهِ علی

فاتـح بدر و احده ، تنـها یداللهِ علی

******

ولایـت مطلـقه ، فاتح خنـدقه

همـتایی نـداره از ازل تا ابد

مبهوت نگاهشه ، غبار راهـشه

هزار تا شبـیه عَمر بنِ اَبدَوَد

چشماش كه چشمه ی نور خداس ،‌ اعجازه طرحی ز خوف و رجاس

برده دل شـوق شریـف نگـاش ، اما نیست كسـی حریف نگاش

صاحب روز قیامت ، كی غیر مولا علیه

وقتی كه ذكر خدا هم ، لا فتی الا علیه

 

دریافت سبک




ادامه نوشته